پشتیبانی از افراد کمتوان
NVDA (مخفف Non Visual Desktop Access)نرمافزاری رایگان برای
خواندن از روی صفحه مانیتور است که میتواند امکانی را فراهم کند تا افراد نابینا
و معلولین چشمی نیز بتوانند از کامپیوترهای دارای سیستمعامل و یندوز استفاده کنند.در واقع این نرمافزار تمام متونی که در صفحه کامپیوتر نمایش داده میشوند
را به صورت صوتی برای کاربر میخواند، هنگامی که نشانهگر ماوس جابجا میشود، متن
موجود در آن ناحیه خوانده میشود.در صورتی که کاربر دارای صفحه نمایش بریل برای استفاده از کامپیوتر داشته باشد،یکی
از قابلیتهای نرمافزار، امکان تبدیل متن به بریل خواهد بود. این نرمافزار میتواند امکان تحصیل و کار با
کامپیوترهای معمولی را برای کاربران نابینا میسر کند تا آنها نیز بتوانند به شبکههای
اجتماعی، خریدهای آنلاین، انجام امور بانکی اینترنتی
و... بپردازند
لطفا نرمافزار خوانش متن را دانلود کنید:
آموزش نکات تکریم افراد توانخواه
1- اصول
اولیه شیوه رفتار با افراد دارای معلولیت
-
شما به
عنوان یک کارمند میبایست بدانید که با افراد دارای معلولیت که به عنوان همکار،
ارباب رجوع، دوست، همسر یا همسایه در کنار شما حضور دارند چگونه میبایست رفتار
کنید. همچنین از شما به عنوان کارکنان دولت که حافظ حقوق شهروندان این سرزمین
هستید انتظار میرود که شیوه برقراری ارتباط صحیح با سایر افراد جامعه را آموخته و
به فرزندان خود نیز احترام به کرامت انسانی و درک تفاوتهای فردی را بیاموزید.
هیچکس از لحظات آینده خود خبر ندارد؛ یادمان باشد: هرگز نمیتوانیم مطمئن باشیم که
همیشه سالم هستیم. شاید در لحظه، روز، هفته، ماه، سال و یا هر زمانی دیگر خود ما
یا عزیزانمان به عضوی از جامعه معلولین تبدیل شویم؛ پس مراقب رفتارمان باشیم.
2- چگونه
با افراد دارای معلولیت برخورد کنیم
-
اجازه ندهید ترس و تردید مانع ارتباط شما با فرد دارای
معلولیت گردد.
-
ترس از ناآگاهی و کمبود دانش لازم جهت برخورد در ملاقات
با فرد معلول باعث ایجاد اضطراب میشود.
-
یادمان باشد: فرد دارای معلولیت، دارای احساس است.
بنابراین همانطور با او رفتار کنیم که دوست داریم با خودمان رفتار شود.
-
سعی کنید همیشه معلولیت فرد را نبینید. چنانچه فردی
غیرطبیعی و متفاوت رفتار میکند، شما در برخورد، خودتان باشید و اجازه دهید منطق و
دوستی موانع احتمالی را از میان بردارند.
-
از پرسش سؤالات شخصی در مورد معلولیت فرد اجتناب کرده و
اگر ضرورتی وجود دارد، محتاطانه و محترمانه سؤال مورد نظر را طرح نمایید. در صورتی
که فرد تمایلی به پاسخگویی ندارد، به بحث در این ارتباط ادامه ندهید.
-
توجه نمایید که فرد دارای معلولیت ممکن است برای انجام
کار یا بیان مسئلهای نیاز به زمان بیشتری نسبت به افراد غیرمعلول داشته باشد.
-
پیشنهاد کمک خود را مؤدبانه و صبورانه طرح نموده و تا
زمان پذیرش آن توسط شخص صبر کنید. در مورد نحوهی کمک حتما به توضیحات فرد گوش
کرده یا درصورت نیاز از او سؤال نمایید.
-
زمانی که درصدد برگزاری یک جلسه، ملاقات و... هستید،
امکاناتی که فرد دارای معلولیت نیاز دارد را فراهم کنید و چنانچه در این زمینه
مانعی وجود دارد که قابل رفع نیست پیش از آمدن فرد، به او اطلاع دهید.
-
به حق استفادهی افراد دارای معلولیت از محل پارک ویژهی
خودرو، احترام بگذارید.
3- نوشتن
یا سخن گفتن در مورد معلولیت
-
فقط
به هنگام ضرورت و در جای مناسب به معلولیت فرد، رجوع نمایید.
-
در
سخن گفتن از ادبیاتی استفاده نمایید که به شخص، جدا از نوع معلولیت او اشاره کند.
(مثلا بهتر است از کلماتی مانند "معلول" استفاده نکنیم.)
-
واژگانی
همچون علیل، محدود به ویلچر، ناقص، ناتوان، عقبافتاده، قربانی، فلج، رنجور از،
بیمار نباید در بافت مربوط به معلولیت بهکار روند زیرا مفهوم منفی داشته و موجب
القای حس ناتوانی به فرد میگردند.